Korut verkkokaupasta? Viisi vinkkiä jotta onnistut

Korut verkkokaupasta? Viisi vinkkiä jotta onnistut


Suomalaiset ostivat digitaalisesti vähittäiskaupan tuotteita yli 4,5 Mrd€ vuonna 2019. Koronakriisi on lisännyt verkossa ostamista entisestään. Ohessa viisi vinkkiä, joilla voit myötävaikuttaa oman koruostoksesi onnistumiseen verkkokaupassa. Ole hyvä!

Vinkki 1: Tunnista laatutaso

Verkkokauppojen määrän lisääntyessä kasvaa valitettavasti myös heikkolaatuisten korujen tarjonta. Maahantuotujen tuotteiden osalta tulli tekee satunnaistarkistuksia, mutta tämäkään pieni otanta ei koske EU:n sisällä valmistettuja tuotteita.

Mitä laadukkaalla tuotteella oikeastaan tarkoitetaan?

Yleisesti laadulla tarkoitetaan tuotteen tai palvelun ominaisuuksia, joilla on merkitystä asiakkaan tarpeen tyydyttämisessä. Tuotteen perusominaisuudet, erityispiirteet, luotettavuus, kestävyys, käytön helppous, huolto-ja korjausmahdollisuudet sekä muut tuotekohtaiset tekijät. Kierrätettävyys ja eettisyys lisätään nykyisin edellämainittuhin kriteereihin mukaan. 

Kaikkia näitä seikkoja ei luonnollisesti voida tarkistaa pelkän tuotekuvauksen perusteella ja valitettavasti tuotekuvauksissa esiintyy välillä virheellisiä ja liioiteltuja väittämiä esim. tuoteturvallisuudesta tai ekologisuudesta.

Materiaalikuvaukset kuitenkin antavat selkeää suuntaa, onko tuote esim. kestävä, mahdollisesti allergisoiva, korjattavissa jne. Muovi on kyllä kevyttä mutta harvoin pitkäikäistä. Puu ei juurikaan siedä kosteutta eikä aina kovin kestävää. Korumetalli kuluu rumaksi ja käyttökelvottomaksi varsin nopeasti. Hopea on kevyttä ja kestävää, mutta ilman pintakäsittelyä vaatii kiillotusta silloin tällöin. Kulta on lähtökohtaisesti aina hyvä, mutta niin on hintakin.

Ja on hyvä huomioida, että sana "käsityö" ei itsessään tee tuotteesta laadullisesti yhtään parempaa tai huonompaa. Usein on niin, että paras lopputulos syntyy yhdistämällä koneiden tehokkuus ja tasalaatuisuus ammatti-ihmisen taitoon tehdä kaunein mahdollinen viimeistely. 

Lue aiheesta lisää blogikirjoituksessa " Näin tunnistat laadukkaan korun"


Tästä blogiin

 

Vinkki 2: Vertailemalla vaihtoehtoja löydät eroja

Täysin saman tuotteen, esim tietyn puhelinmallin, hintavertailu on verkossa melko helppoa. Mutta miten koruissa? Korut ovat melko uniikkeja, joten hintavertailu ei onnistu yhtä helposti. Mistä tietää, ettei maksa liikaa, vaan oikean hinnan? Korun hintaan vaikuttaa pääosin neljä asiaa: 1) Materiaalikustannukset, 2) työkustannukset, 3) kate ja 4) muotoilu (design).

Alla lyhyt kuvaus kunkin kohdan vaikutuksia korun hinnassa

 

1. Materiaalikustannukset



Kalleimmissa kulta- ja platinakoruissa materiaalikustannusten osuus lopputuotteen hinnassa pienenee. Mutta varsinkin 10 - 100 € hintaluokassa näkee tilanteita, joissa korumetalli- tai teräskorun loppuhinnalla saa jo aitoja hopeakorujakin, mikäli jaksaa hieman nähdä vaivaa verkkokauppojen selailussa.

2. Työkustannukset

Työkustannukset riippuvat paljolti yksityskohtien määrästä ja työn laadusta.

Mitä parempi viimeistely, suurempi käsityön määrä ja mahdollinen pintakäsittely (esim. rodium tai hyvä kultaus), sitä enemmän se vaikuttaa lopputuotteen hintaan. Toisaalta melko yksinkertaiset korut, esim. puukorut, joita maalataan ja laserleikataan koneellisesti isoissa sarjoissa, voivat olla aika edullisia työ- ja materiaalikustannuksiltaan. Vastakohtana erittäin kovat ja sitkeät materiaalit kuten titaani ja platina, joissa työn osuus korostuu loppuhinnassa. 

3. Kate

Kate on se, millä maksetaan muuttuvat kulut, kuten tilavuokra, sähköt, energia jne mutta myös markkinointi ja mainonta.

Tuotemerkit, jotka tavoittelevat haluttua imagoa (brändiä), saattavat tarkoituksella rajoittaa tarjontaa nostamalla hintaa (ja katetta) siten, että hinnanmuodostuksen yhteys materiaali-ja työkustannuksiin on kadonnut. Jos jätetään nämä korkean profiilin tuotemerkit pois vertailusta, korunvalmistus toimii kuten mikä tahansa muu liiketoiminta ja katteen osuus on kovan kilpailun vuoksi hyvin maltillinen. Valitettavasti on todettava, että ns. rihkamatuotteissa on melko korkea kate johtuen massavalmistuksesta edullisen tuotannon maissa ja siksi niitä myös markkinoidaan paljon. Tämä suuntaus ei luonnollisesti ole toivottavaa, mikäli haluamme tukea kestävää kehitystä. 

4. Design

Monesti ajatellaan, että hyvä design on kalliimpaa. Käytännössä näin usein onkin, mutta eri syistä kuin heti tulee mieleen. Hieman kärjistäen, huono design on yhtä kallista suunnitella - ja joskus myös valmistaa - kuin hyvä design. Hyvä design on kalliimpaa johtuen aivan tavallisesta markkinamekanismista: Halutun tuotteen hintaa voidaan nostaa, koska kysyntää riittää. Toisaalta tuotteen tarjontaa voidaan myös rajoittaa, jolloin haluttuustekijä vain vahvistuu johtuen psykologisista syitä. 

5. Yhteenveto korun hintaan vaikuttavista tekijöistä

Hintavertailu vaatii hieman harjoitusta ja vertailua, eikä tietenkään ole objektiivista, sillä muotoiluun ja trendeihin liittyvät seikat painavat vaakakupissa. Kuitenkin voidaan yleistää, että hopeakorun voidaan olettaa olevan arvokkaampi kuin teräs tai korumetallikorun ja toisaalta kultakoru nyt vain on arvokas, koska itse raaka-aineen hinta on kohonnut pilviin. 

Taika-korujen lähtökohtana on, että asiakkaamme saavat aina kilpailukykyiset hinnat suhteessa käytettyihin materiaaleihin. Pyrimme kaikin keinoin maksimoimaan asiakkaillemme parhaan mahdollisen hinta-laatusuhteen, kaunista korujen muotokieltä ja ammattitaitoista valmistusta kunnioittaen. 

Vinkki 3: Selaa valikoimaa, mutta....

Valtava valikoima tuntuu äkkiseltään hyvältä, eikö vaan? Tosiasiassa käytät paljon ylimääräistä aikaa valikoiman selailuun. Lopputuloksena on usein, että keskittymisesi herpaantuu ja tavallaan harhaudut ja siksi valitset tuotteen joka mielestäsi edustaa keskiarvoa. Tähän sisältyy riski että et saakaan sitä, mitä alunperin lähdit hakemaan. Jotta päätyisit juuri sinulle oikeaan tuotteeseen, valikoiman pitää olla riittävän suuri, mutta kuitenkin "hallittavissa". 

Vinkki 4: Kuva voi valehdella

Verkkokaupasta ostavalla on oikeus odottaa, että toimitettu tuote on kuvan mukainen. Jos verkkokauppa on pieni eikä resursseja hyviin ja informatiivisiin tuotekuviin löydy, lopputulos saattaa olla ei-houkutteleva. Toisaalta suurten verkkokauppojen ikuisuusongelma on ylikäsitellyt kuvat, jotka eivät ole enää luonnollisia ja vastaa alkuperäistä tuotetta. Taika-koruilla pyrimme kuvaamaan korut niin, että voit luottaa siihen, että tuote on yhtä kaunis livenä kuin kuvassa. 

Vinkki 5: Mittaa & tarkista koko

Verkkokaupoista tilaaminen on sikäli turvallista, että jos et pidä tuotteesta tai se on väärän kokoinen, sinulle on 14 vrk aikaa palauttaa tuote ja saada rahat takaisin. Mutta mitä tehdä, jos et tiedä oikeaa kokoa tai olet epävarma? Tilaatko varmuudeksi useita kokoja vai jätät tilaamatta? Molemmat vaihtoehdot ovat melko ei-toivottuja.  

Useimmilla verkkokaupoilla on kokotaulukoita, joista saat lisätietoa. Koruissa hyvät tuotekuvat esim. korvakoruista kertovat tarvittavan tiedon. Kaulakoru on jo astetta haastavampi, koska pitää miettiä sekä riipuksen koko että ketjun pituus. Lähtökohtaisesti pienelle riipukselle riittää 5 cm lyhyempi ketju kuin keskikokoiselle riipukselle. Ja toisaalta isokokoinen ja/tai rintava henkilö saattaa tarvita pidemmän ketjun. Usein ihmiset tilaavat ymmärrettäväsi "tarpeeksi pitkän" ketjun, jos eivät ole varmoja oikeasta koosta. Tämä on kuitenkin hieman sama, kuin tilaisit numeroa tai kahta liian suuret vaatteet - mahtuvat kyllä, mutta eivät tuo esille parhaita puoliasi. Oikea koko löytyy esim. mittaamalla vanhan ketjun pituus tai sovittamalla myymälässä. Onneksi hyvä kokotaulukko auttaa useimmiten löytämään oikean valinnan. 

Oheisesta blogikirjoituksesta löydät ohjeet oikean sormuskoon valintaan:


Tästä blogiin

Onnistumisen iloa sinun verkko-ostoksillesi!

Koruterveisin

-riikka